Yönetim Ve Motivasyon
Günümüzde çalışanların daha bilinçli olması
ve performanslarının motivasyona bağlı
olarak artması, insan odaklı yönetimin gündeme gelmesi, bilgi teknolojilerinin
artan bir ivme ile gelişmesi, iletişimin hızlanması, daha fazla kişinin daha
fazla bilgiye ulaşması yönetim fonksiyonlarının daha geniş bir bakış açısı
içinde incelenmesini gerektirmektedir.
Çalışanlar kiminle ve hangi şartlarda
çalışmak istediğini daha iyi analiz edebiliyor, çalıştığı yöneticinin yönetim
biçimini eleştirebiliyor ve motivasyonu ön planda tutuyorlar.
Yöneticinin, bilgi, deneyim, çok yönlülük
açısından çalışanından önde olması,
onların eksikliklerini gidererek yol gösterici bir tutum izlemesi, takım çalışmasını benimseyerek çalışanları
ortak hedeflere yöneltmesi beklenmektedir. Yöneticinin performansı, tüm ekibin
performansını yansıtır. Çalışanın geliştirilmesi ve performansının arttırılması
yöneticinin sorumlulukları arasında yer almakta olup, göz önüne alınması
gereken bazı hususlar bulunmaktadır.
*Çalışan, yönetici ve diğer takım üyeleri
arasında açıklığa dayalı bir iletişim olmalı, yönetici çalışana kurum kültürüne
bağlı olarak aidiyet duygusunu kazandırabilmeli ve güven hissi
yaratabilmelidir. Çalışanın iş sonuçları objektif olarak değerlendirilmeli,
çalışana geribildirim verilmeli ve iş sonuçlarının bütüne etkisi hakkında
bilgilendirilmelidir. Yöneticinin, çalışanın eksiklikleri giderecek,
yeteneklerini geliştirecek plan ve uygulamaları devreye sokması beklenir.
Yönetici çalışanını yönlendirmeli, cesaretlendirmeli ve yetkilendirmelidir.
*Çalışanlar
sorumluluklarını ve yetkilerinin sınırlarını iyi bilmelidirler.
Yönetici, çalışanın verilen işle ilgili soru sormasına olanak vermeli, karar
aşamasında çalışanına yardımcı olmalıdır.
*Yöneticiler dinleme becerilerini geliştirmeli,
duygusal zekalarını etkin bir şekilde kullanmalıdırlar. Biri konuşurken neyi
yanlış söylüyor diye değil, neyi doğru söylüyor diye dinlemek çok önemli.
*Hedefler belirlenirken ve iş yükü
dağıtılırken adil olunması çalışanın performansını ve motivasyonunu
etkileyecektir. Yönetici doğru kişiye doğru işi verdiğinden emin olmalıdır. Her
çalışanın kapasitesi farklı olacağından kaldırabileceği iş yükü ve gelişme
alanı da farklı olacaktır. İşin gerektirdiği yetkinliklere göre çalışanın
seçilmesi performansı olumlu yönde etkileyecektir.
*İş yaşamında performans ve motivasyon
arasında yakın bir ilişki vardır. Performans yükseldikçe motivasyon artar,
motivasyon yükseldikçe performans daha da artar. Motive edilmiş çalışanların
işe katkısı daha fazla olacak, takım üyelerini olumlu etkileyeceklerdir.
Yönetici her çalışanının hangi koşullarda ve nasıl bir yöntemle motive
edileceği konusuna dikkat etmelidir. Yönetici kendisine bağlı çalışanları,
yeteneklerini ortaya çıkaracak ve geliştirecek şekilde motive edebilmelidir.
*Yönetici gerektiğinde, iş tanımı ve
hedefleri ile ilgili stres yaşayan çalışanına duygusal destek vermeli,
çalışanlara yönetimin bir parçası olduklarını da hissettirilmelidir. İnsanlara
sorumluluk ve yetki verilmeli, ne yapacakları açıklanmalı, kimlerle rekabet
ettikleri gösterilmeli.
İş yaşamında dönem dönem her çalışanın
performansında düşmeler görülebilir. Ancak bu kişi bir yöneticisi ise, durum
daha dikkat çekici hale gelir. Bu aşamada takım çalışmasının önemi de
artmaktadır. Yönetici kendi performansını yükseltmek için, kendisine bağlı
süreçlerin yönetimini iyi yapmalıdır. Bu da o süreçte yer alan personelin
performansının yükselmesi anlamına gelir.
*Kendisini objektif olarak eleştirebilmeli,
gelişmesi gereken yönlerini doğru tespit
etmeli ve bu eksikliği kapatmak için çaba göstermelidir.
*Karar verme aşamasında dikkatli olmalı ve
verilen kararın sorumluluğu taşınmalıdır. Gerektiğinde takım üyelerinin
görüşleri de alınabilir. Çalışanların görüşlerine değer verilmesi,
şikayetlerinin dinlenmesi onları motive edecek ve yöneticilerini daha çok
desteklemelerini sağlayacaktır. Eleştiriye açık olunması da bu aşamada önemli
bir rol oynayacaktır.
*Çalışanlardan alınan geribildirimler iyi
değerlendirilmeli, yapılan yanlışlardan alınan dersler, daha iyiye ulaşmak için
fırsat olarak görülerek hatanın tekrarlanmaması sağlanmalıdır.
*Çalışanlar arasında iletişimden kaynaklanan
çatışmalar yaşanıyorsa, ilgili kişiler bir araya getirilmeli, fikir
alışverişinde bulunmaları sağlanarak yanlış anlamaların önüne geçilmeli ve çatışma çözüme kavuşturulmalıdır. İşbirliği
başarıyı arttıracaktır.
*Baskıcı bir yönetim anlayışından
önyargılardan uzak durulmalı, iletişim kuvvetlendirilmeli, mesajlar açık ve net
bir şekilde verilmeli, çalışanla empati kurulabilmeli ve adil olunmalıdır.
*Kimin neyi
ve ne kadar iyi yaptığı değerlendirilmelidir. Çalışanın hedefleri
yönetici ile birlikte belirlenmeli ve hedefler gerçekçi olmalıdır.
*Çalışanlar iyi iş çıkardıklarında takdir
edilmeli ve ödüllendirilmelidir.
Günümüzde çalışanlar yöneticilerine sadece
unvanlarından dolayı saygı göstermiyor. Benimsedikleri, inandıkları, ihtiyaç
duyduklarında destek alabildikleri yöneticilerine saygı duyuyor ve işbirliği
içinde çalışıyorlar. Ancak bu şekilde, çalışanlar yöneticilerinin gelişimini
sahiplenirler.
Yöneticiler çalışana, çalışma disiplini,
performans, iç motivasyon, takım çalışmasına katılım, açık iletişim konularında
örnek olacak kişilerdir. Yönetici, davranışlarının sonucunu çalışanlarının
performanslarını gözlemleyerek anlayabilir.
Unutulmaması gereken, gerçek başarının tüm
takım arkadaşları ile elde edilecek başarı olduğudur.
Esra
Eray
Spiritüel Yaşam Koçu & Nefes Koçu & Reiki Grand Master/Teacher & Akaşa & Kişisel Gelişim Danışmanı & Şifa Terapisti & İnsan Kaynakları Uzmanı
İşiniz su gibi rast gitsin, yolunuz su gibi aksın, hayatınız su gibi ferah olsun, ışığınız bol olsun
Spiritüel Yaşam Koçu & Nefes Koçu & Reiki Grand Master/Teacher & Akaşa & Kişisel Gelişim Danışmanı & Şifa Terapisti & İnsan Kaynakları Uzmanı
İşiniz su gibi rast gitsin, yolunuz su gibi aksın, hayatınız su gibi ferah olsun, ışığınız bol olsun
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder