1 Ekim 2015 Perşembe

Yönetim Ve Motivasyon



Yönetim Ve Motivasyon

Günümüzde çalışanların daha bilinçli olması ve  performanslarının motivasyona bağlı olarak artması, insan odaklı yönetimin gündeme gelmesi, bilgi teknolojilerinin artan bir ivme ile gelişmesi, iletişimin hızlanması, daha fazla kişinin daha fazla bilgiye ulaşması yönetim fonksiyonlarının daha geniş bir bakış açısı içinde incelenmesini gerektirmektedir.

Çalışanlar kiminle ve hangi şartlarda çalışmak istediğini daha iyi analiz edebiliyor, çalıştığı yöneticinin yönetim biçimini eleştirebiliyor ve motivasyonu ön planda tutuyorlar.

Yöneticinin, bilgi, deneyim, çok yönlülük açısından çalışanından önde olması,  onların eksikliklerini gidererek yol gösterici bir tutum izlemesi,  takım çalışmasını benimseyerek çalışanları ortak hedeflere yöneltmesi beklenmektedir. Yöneticinin performansı, tüm ekibin performansını yansıtır. Çalışanın geliştirilmesi ve performansının arttırılması yöneticinin sorumlulukları arasında yer almakta olup, göz önüne alınması gereken bazı hususlar bulunmaktadır.

*Çalışan, yönetici ve diğer takım üyeleri arasında açıklığa dayalı bir iletişim olmalı, yönetici çalışana kurum kültürüne bağlı olarak aidiyet duygusunu kazandırabilmeli ve güven hissi yaratabilmelidir. Çalışanın iş sonuçları objektif olarak değerlendirilmeli, çalışana geribildirim verilmeli ve iş sonuçlarının bütüne etkisi hakkında bilgilendirilmelidir. Yöneticinin, çalışanın eksiklikleri giderecek, yeteneklerini geliştirecek plan ve uygulamaları devreye sokması beklenir. Yönetici çalışanını yönlendirmeli, cesaretlendirmeli ve yetkilendirmelidir.

*Çalışanlar  sorumluluklarını ve yetkilerinin sınırlarını iyi bilmelidirler. Yönetici, çalışanın verilen işle ilgili soru sormasına olanak vermeli, karar aşamasında çalışanına yardımcı olmalıdır. 

*Yöneticiler dinleme becerilerini geliştirmeli, duygusal zekalarını etkin bir şekilde kullanmalıdırlar. Biri konuşurken neyi yanlış söylüyor diye değil, neyi doğru söylüyor diye dinlemek çok önemli.

*Hedefler belirlenirken ve iş yükü dağıtılırken adil olunması çalışanın performansını ve motivasyonunu etkileyecektir. Yönetici doğru kişiye doğru işi verdiğinden emin olmalıdır. Her çalışanın kapasitesi farklı olacağından kaldırabileceği iş yükü ve gelişme alanı da farklı olacaktır. İşin gerektirdiği yetkinliklere göre çalışanın seçilmesi performansı olumlu yönde etkileyecektir.

*İş yaşamında performans ve motivasyon arasında yakın bir ilişki vardır. Performans yükseldikçe motivasyon artar, motivasyon yükseldikçe performans daha da artar. Motive edilmiş çalışanların işe katkısı daha fazla olacak, takım üyelerini olumlu etkileyeceklerdir. Yönetici her çalışanının hangi koşullarda ve nasıl bir yöntemle motive edileceği konusuna dikkat etmelidir. Yönetici kendisine bağlı çalışanları, yeteneklerini ortaya çıkaracak ve geliştirecek şekilde motive edebilmelidir.

*Yönetici gerektiğinde, iş tanımı ve hedefleri ile ilgili stres yaşayan çalışanına duygusal destek vermeli, çalışanlara yönetimin bir parçası olduklarını da hissettirilmelidir. İnsanlara sorumluluk ve yetki verilmeli, ne yapacakları açıklanmalı, kimlerle rekabet ettikleri gösterilmeli.

İş yaşamında dönem dönem her çalışanın performansında düşmeler görülebilir. Ancak bu kişi bir yöneticisi ise, durum daha dikkat çekici hale gelir. Bu aşamada takım çalışmasının önemi de artmaktadır. Yönetici kendi performansını yükseltmek için, kendisine bağlı süreçlerin yönetimini iyi yapmalıdır. Bu da o süreçte yer alan personelin performansının yükselmesi anlamına gelir.

*Kendisini objektif olarak eleştirebilmeli, gelişmesi gereken yönlerini  doğru tespit etmeli ve bu eksikliği kapatmak için çaba göstermelidir.

*Karar verme aşamasında dikkatli olmalı ve verilen kararın sorumluluğu taşınmalıdır. Gerektiğinde takım üyelerinin görüşleri de alınabilir. Çalışanların görüşlerine değer verilmesi, şikayetlerinin dinlenmesi onları motive edecek ve yöneticilerini daha çok desteklemelerini sağlayacaktır. Eleştiriye açık olunması da bu aşamada önemli bir rol oynayacaktır.

*Çalışanlardan alınan geribildirimler iyi değerlendirilmeli, yapılan yanlışlardan alınan dersler, daha iyiye ulaşmak için fırsat olarak görülerek hatanın tekrarlanmaması sağlanmalıdır.

*Çalışanlar arasında iletişimden kaynaklanan çatışmalar yaşanıyorsa, ilgili kişiler bir araya getirilmeli, fikir alışverişinde bulunmaları sağlanarak yanlış anlamaların önüne geçilmeli ve   çatışma çözüme kavuşturulmalıdır. İşbirliği başarıyı arttıracaktır.

*Baskıcı bir yönetim anlayışından önyargılardan uzak durulmalı, iletişim kuvvetlendirilmeli, mesajlar açık ve net bir şekilde verilmeli, çalışanla empati kurulabilmeli ve adil olunmalıdır.

*Kimin neyi  ve ne kadar iyi yaptığı değerlendirilmelidir. Çalışanın hedefleri yönetici ile birlikte belirlenmeli ve hedefler gerçekçi olmalıdır.

*Çalışanlar iyi iş çıkardıklarında takdir edilmeli ve ödüllendirilmelidir.

Günümüzde çalışanlar yöneticilerine sadece unvanlarından dolayı saygı göstermiyor. Benimsedikleri, inandıkları, ihtiyaç duyduklarında destek alabildikleri yöneticilerine saygı duyuyor ve işbirliği içinde çalışıyorlar. Ancak bu şekilde, çalışanlar yöneticilerinin gelişimini sahiplenirler.

Yöneticiler çalışana, çalışma disiplini, performans, iç motivasyon, takım çalışmasına katılım, açık iletişim konularında örnek olacak kişilerdir. Yönetici, davranışlarının sonucunu çalışanlarının performanslarını gözlemleyerek anlayabilir.

Unutulmaması gereken, gerçek başarının tüm takım arkadaşları ile elde edilecek başarı olduğudur.

Esra Eray                
Spiritüel Yaşam Koçu & Nefes Koçu & Reiki Grand Master/Teacher & Akaşa & Kişisel Gelişim Danışmanı & Şifa Terapisti & İnsan Kaynakları Uzmanı
İşiniz su gibi rast gitsin, yolunuz su gibi aksın, hayatınız su gibi ferah olsun, ışığınız bol olsun



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder